Regulacja luzu zaworów

Konstrukcja rozrządu w silniku S 781.136 MPI jest trochę przestarzała i wymaga regulacji luzów zaworowych, jednak czynnośc ta jest dośc prosta do wykonania we własnym zakresie ze względu na zastosowanie śrub regulacyjnych. Zbyt duży luz objawia się "klekotaniem" układu rozrządu i nadmiernym zużyciem jego elementów, zbyt mały spadkiem mocy silnika, trudnościami przu uruchamianiu na mrozie i szybszym wypalaniem zaworów. Przed przystąpieniem do regulacji należy zaopatrzyć się w szczelinomierz i nasadkę 24 oraz rękojeść z zapadką ułatwiającą obracanie wałem korbowym.

Przed przystąpieniem do regulacji należy zdjąć pokrywę rozrządu (2 nakrętki M6, klucz 10). Nie trzeba odłączać węży odpowietrzających, wystarczy odsunąć pokrywę i umocować kawałkiem drutu.

Trzeba też odkręcić osłonę silnika (3 wkręty, po skręceniu kół maksymalnie w prawo), aby dostać się do koła pasowego, które można obracać kluczem 24 mm (w starszych modelach 30 mm)

Luz zaworu reguluje się w momencie, gdy krzywka wałka rozrządu nie dotyka popychacza. Sytuację taką można uzyskać obracając wał korbowy o 360 stopni od położenia w którym zawór jest otwarty (wałek rozrządu obróci się o 180 stopni). Ze względu na konstrukcję wałka można sobie to trochę uprościć - w momencie "mijania" się zaworów 1 cylindra reguluje się luz w 4 (i odwrotnie), w momencie "mijania" się zaworów 2 cylindra reguluje się luz w 3 (i na odwrót). Po ustawieniu wału we właściwym położeniu można skontrolować luz i jeśli trzeba, wyregulować go. Podczas regulacji poluzowuje się nakrętkę kontrującą (klucz 11),

wsuwa szczelinomierz

i ustala wartośc luzu tak, aby blaszka szczelinomierza przesuwała się z lekkim oporem. Następnie kontruje się nakrętkę przytrzymując śrubę wkrętakiem. Postępowanie to powtarza się we wszystkich cylindrach.
Wartości luzu podane za Cedrychem:
0,25 mm dolot, 0,20 mm wylot
Kolejnośc zaworów: W-D-D-W-W-D-D-W
Zawory dolotowe mają aluminiowe drążki popychaczy, co łatwo zauważyć.
Po wyregulowaniu luzu warto ponownie skontrolować jego wartość obracając wałem korbowym, po czym zamocować pokrywę i osłonę.

Uwagi:
- przed obróceniem wału należy upewnić się, że nie jest włączony żaden bieg
- wał korbowy należy obracać zgodnie z kierunkiem obrotów silnika (wskazówek zegara), nigdy odwrotnie 

Opracował Mariusz Spytek

Zobacz pozostałe porady dla Felicia...