Wymiana paska klinowego.

Wymiana paska klinowego.

Pasek klinowy wielorowkowy zwany też  paskiem wieloklinowym, to pasek napędzający alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego i gdy jest na wyposażeniu klimatyzacja, także kompresor  klimatyzacji. Długość i szerokość paska klinowego jest dostosowana do typu silnika i wyposażenia samochodu. Uszkodzenie paska klinowego oznacza bardzo duże komplikacje zwłaszcza w podróży i choć jest bardzo wytrzymały zaleca się czasowa kontrolę stanu paska i wymianę w przypadku oznak uszkodzenia lub zużycia

 

 

Do wymiany paska Skodzie Octavia z silnikiem  benzynowym  1,6 – 2,0 wystarczy wkrętak, pręt zabezpieczający średnicy ok. 4 -4,5mm i długości 50-55mm,  klucz płaski 16 - 17 mm i odpowiedni dla typu silnika i modelu Skody Octavia  nowy pasek klinowy.

W pierwszej kolejności zdemontuj dodatkową górną osłonę silnika mocowaną w trzech miejscach zaznaczonych strzałkami, uprzednio podważając zaślepki nakrętek wkrętakiem.

Pasek klinowy napędza alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego oraz  gdy Skoda Octavia wyposażona jest w klimatyzacje także kompresor klimatyzacji.

Aby poluzować pasek odchyl napinacz paska klinowego za pomocą klucza płaskiego 16mm

W kierunku jak pokazuje strzałka

Napinacz paska klinowego zabezpiecz w pozycji umożliwiającej wyjęcie paska za pomocą przygotowanego trzpienia wsuwając go w przeznaczone do tego celu otwory technologiczne gdy otwór w części ruchomej napinacza znajdzie się na wprost otworu części napinacza zamocowanej na stałe.

Zdemontuj  pasek zdejmując go ze wszystkich kół które są nim napędzane

Ten zniszczony i z popękanymi klinami pasek świadczy o dużym przebiegu i pracy w trudnych warunkach  z całą pewnością kwalifikuje się do wymiany. Pasek wymień także bezwzględnie gdy widoczne są ślady nierównomiernego zużycia  krawędzi paska, gdy powierzchnia jest porowata bądź postrzępiona lub kiedy wykryjesz miejscowe uszkodzenie.

Odpowiednio dobrany, w zależności do typu silnika oraz modelu i wyposażenia  Skody Octavia  pasek wielorowkowy zamontuj  układając go starannie na wszystkie koła, które są przez pasek napędzane. 

Użyj klucza płaskiego 16mm lekko napinając rolkę paska wielorowkowego by umożliwić wyjęcie trzpienia blokującego napinacz paska. Sprawdź poprawność działania automatycznego naciągu paska klinowego – napinacza.  Naciśnij pasek wieloklinowy powodując lekkie odchylenie napinacza   po zwolnieniu nacisku napinacz powinien wrócić do wcześniejszej pozycji i napiąć pasek.  Jeśli pasek jest luźny po zwolnieniu nacisku i  wyjęciu trzpienia blokującego oznacza to, że napinacz paska jest uszkodzony i część należy wymienić na nową. Zbyt słabo naciągnięty lub zużyty pasek będzie przenosił niewystarczającą  siłę na napędzane urządzenia, a ich działanie będzie niewłaściwe.

 Zamontuj dodatkową górną osłonę silnika  i zabezpiecz nakrętki mocujące zaślepkami

Wymiana paska klinowego w Skodzie Octavia  nie nastręcza większych trudności, a sprawny pasek gwarantuje odpowiedni napęd dla  napędzanych przez pasek urządzeń.

Paski wieloklinowe dostępne w naszym sklepie.

 

 

Zobacz pozostałe porady dla Octavia...