Wymiana włącznika świateł hamowania

Zapalenie się w zestawie wskaźników Fabii kontrolki "EPC" i jednoczesny brak świateł hamowania lub też ich ciągłe świecenie wskazuje na awarię włącznika świateł hamowania. Jest on zlokalizowany nad pedałem hamulca i uruchamiany poprzez jego wciśnięcie. Aby upewnić się ostatecznie że świecenie kontrolki "EPC" jest spowodowane awarią właśnie tego włącznika powinniśmy udać się do serwisu posiadającego czytnik na odczyt kodów błędów samodiagnozy ze sterownika silnika.
Wystąpienie tam kodu błędu o nr. 16955 wskazuje na awarię włącznika świateł hamowania lub jego obwodu.
W celu jego wymiany trzeba wykonać następujące czynności:

Musimy zdemontować dolną osłonę/tapicerkę deski rozdzielczej - zasłania ona dostęp do naszego włącznika - w tym celu musimy odkręcić siedem wkrętów przy pomocy klucza/wkretaka typu "TORX":

- Zdejmujemy osłonę skrzynki bezpieczników i odkręcamy wkręt znajdujący się pod nią - patrz zdjęcie,

- Wypinamy ze spinki lewą stronę małej osłony nad kolumną kierownicy i odkręcamy wkręt znajdujący się pod nią - patrz zdjęcie,

- Wykręcamy kolejne pięć wkrętów mocujących tapicerkę - patrz zdjęcia,

- Aby zdjąć całkowicie osłonę musimy odłączyć jeszcze od niej włącznik świateł głównych - w tym celu wciskamy jego pokrętło w kierunku do przodu i przekręcamy w poz. świateł pozycyjnych - patrz zdjęcie,

- Teraz pociągamy włącznik w kierunku do siebie, możemy dla ułatwienia lekko go popchnąć od tył  ponieważ mamy już prawie zdemontowaną tapicerkę i jest tam dostęp - patrz zdjęcie,

- Po odłączeniu dwóch kostek instalacji elektrycznej odkładamy włącznik w bezpieczne miejsce,
- Odpinamy jeszcze przy pomocy wkrętaka zamocowane w tapicerce złącze diagnostyczne i po odłożeniu tej dolnej tapicerki na bok mamy dostęp do miejsca zamocowania włącznika,


- Włącznik znajduje się we wsporniku nad pedałem hamulca - patrz zdjęcie,

- W celu wymontowania przekręcamy go o 45 stopni w lewo i delikatnie, pod kątem ( ponieważ blokuje nas dysza nawiewu wentylacji ) wysuwamy ze wspornika a następnie odłączamy od włącznika kostkę instalacji elektrycznej,
- Trzpień włącznika po jego wymontowaniu ma możliwość wzdłużnej regulacji - po wciśnięciu go lub wyciągnięciu z włącznika czujemy przeskakujące pozycje tej regulacji, działa ona jednak tylko wtedy gdy włącznik jest w pozycji wymontowanej z pojazdu,
- W nowym włączniku przed montażem wyciągamy ten trzpień do końca regulacji - tak aby jak najdalej wystawał z włącznika,
- Następnie podłączamy do nowego włącznika kostkę instalacji i wkładamy go delikatnie do wspornika tak aby trzpień oparł się o pedał hamulca a nie dotykał jeszcze obudową wspornika pedału,
- Dociskamy go mocniej i czujemy jak przeskakują kolejne pozycje regulacji, gdy włącznik bedzie już całkowicie przylegał do wspornika przekręcamy go o 45 stopni w prawo - cały czas kontrolujemy aby trzpień włącznika był wciśnięty poprzez nieruchomy pedał hamulca,


*****************************************************************************************
UWAGA: włącznik przekręcamy we wsporniku tylko w momencie kiedy trzpień bedzie całkowicie wciśnięty - przekręcenie włącznika z niewciśniętym trzpieniem spowoduje jego uszkodzenie podczas próby montażu.
*****************************************************************************************
Jesli przy pierwszej próbie nie jesteśmy pewni czy włącznik ma wciśnięty trzpień to nie przekręcamy go we wsporniku! - wycofujemy włącznik na zewnątrz, ponownie wyciągamy regulację do końca i montujemy ponownie według powyższej instrukcji. 
*****************************************************************************************

- Jeśli po montażu włącznika swiatła hamowania działają a podczas pracy silnika nie świeci się kontrolka "EPC" w zestawie wskaźników to pozostaje nam zamontować tapicerkę w kolejności odwrotnej do instrukcji demontażu.

Proszę pamiętać aby na koniec skasować kody błędów samodiagnozy sterownika.

Zobacz pozostałe porady dla Fabia...