Szanowny kliencie jesteś na nowej stronie skodaczesci.pl firmy Skoda Polmozbyt, Łódź, Przybyszewskiego 199/205.

Wymiana odboju amortyzatora tylnego w Fabii (wymiana amortyzatora tylnego)

Wymianę odboju amortyzatora tylnego lub całego amortyzatora zaczynamy od poluzowania śrub koła oraz podniesienia samochodu i odkręcenia koła.

 

 

 
Po zdjęciu koła można przystąpić do odkręcenia nadkola.

 

 

 

 

Nadkole jest przykręcone blachowkrętami, czerwona strzałka pokazuje wkręt. Do tego będzie potrzebny torks nr. T-25.

 

 

 

 

Odkręcamy kolejny blachowkręt, który  pokazuje strzałka.

 

 

 

 

 

Odkręcamy kolejne dwa, blachowkręty obok amortyzatora, które  pokazują strzałki.

 

 

 

 

 

Odkręcamy kolejny (piąty) blachowkręt pokazany na rysunku, który znajduje się  nad chlapaczem.

 

 

 

 

 

Jak widać na rysunku kolejne blachowkręty trzymają zarówno nadkole jak i chlapach. Oprócz odkręcenia nadkola należy odkręcić chlapacz, ( jeśli samochód ma chlapacz), który jest przykręcony 4 wkrętami.

 

 

 

Kolejny blachowkręt, który jest od wewnętrznej strony błotnika.

 

 

 

 

 

Ostatni blachowkręt, który również znajduje się od wewnętrznej strony błotnika.

 

 

 

 

Po odkręceniu nadkola można przystąpić do odkręcenia amortyzatora, który w górnej części przykręcony jest dwoma śrubami M10 pokazane strzałkami na rysunku.

 

 

 

 

W dolnej części amortyzator jest przykręcony śrubą M10 w belce tylnej, która pokazują strzałki.

 

 

 

 

Po wyjęciu amortyzatora zdejmujemy nakładkę górną. Najlepiej śrubokrętem w miejscu, w którym pokazuje strzałka.

 

 

 

 

Tak to wygląda po zdjęciu nakładki.

 

 

 

 

Odkręcamy nakrętkę amortyzatora kluczem nr 16. Jeśli nie mamy profesjonalnych kluczy do odkręcania amortyzatora, to można odkręcić ściskając go w imadle. Miejsce gdzie można ścisnąć amortyzator pokazują strzałki na rysunku.

 

 

 

 

Poluzowujemy śrubę w kierunku, w którym pokazuje strzałka.

 

 

 

 

 

Odkręcamy nakrętkę.

 

 

 

 

 

Ściągamy górne gniazdo amortyzatora i zdejmujemy osłonę oraz odbój.

 

 

 

 

 

Tak wyglądają poszczególne części do montażu.

  1. Amortyzator
  2. Osłona amortyzatora
  3. Odbój amortyzatora
  4. Nakrętka amortyzatora
  5. Nakładka górna amortyzatora
  6. Gniazdo górne amortyzatora ( poduszka )

 

 

 

 

 

Tak wygląda osłona amortyzatora tylnego. Strzałka pokazuje wycięcie, które ułatwia włożenie odboju amortyzatora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Wkładamy odbój w osłonę tak jak jest to pokazane na powyższym rysunku i obracając wciskamy w osłonę.

Tak wygląda odbój z osłoną po skompletowaniu.

Kolejnym krokiem jest włożenie skompletowanego odboju i osłony na amortyzator.

Tak jak to widać osłona z odbojem została założona na amortyzator.

 

Po zamontowaniu osłony i odboju montujemy poduszkę górną (gniazdo) amortyzatora.

 

Nakręcamy nakrętkę M10x1.

 

 

 

 

 Dokręcamy nakrętkę amortyzatora w kierunku w którym pokazuje strzałka.

 

 

 

 

 

Siła, z jaką należy dokręcić nakrętkę to 25 Nm. Jeśli nie mamy profesjonalnych kluczy do dokręcania amortyzatora, to można pomóc sobie ściskając go w imadle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po skręceniu amortyzatora zakładamy zaślepkę górną amortyzatora.

 

 

 

 

 

 Wciskamy nakładkę górną tak jak pokazuje strzałka na rysunku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skompletowane amortyzatory przykręcamy do nadwozia. Siła, z jaką należy dokręcić śruby w górnej części amortyzatora pokazane na powyższym rysunku to M10x 35 to 30 Nm +900.

 



Na końcu zakręcamy śrubę M10x75 mocująca amortyzator w tylnej belce. Siła, z jaką należy ją dokręcić to 40 Nm + 90Po zamontowaniu zakładamy koło i szerokiej drogi.

 

 

 

 

Zobacz pozostałe porady dla Fabia...