Montaż modułu elektrycznego do haka holowniczego

Kliknij i sprawdz cenę modułu

Montaż modułu haka holowniczego zaczynamy od odłączenia klemy minusowej akumulatora. Do podłączenia modułu haka należy zdjąć tapicerkę progu i przeciagnąć czerwony przewód zasilający ten moduł. Przewód ten należy podłączyć zgodnie z instrukcją, czyli do bieguna dodatniego w akumulatorze. Aby ułatwić zadanie i nie przeciągać przewodu przez ścianę grodziową, można podłączyć go do listwy, która znajduję się nad skrzynką przekaźników, co będzie widoczne na kolejnych zdjęciach. Zaczynamy od zdjęcia zaślepki bezpieczników, podważając zaślepkę w miejscu, które pokazuje czerwona strzałka.

 Odchylamy pokrywę bezpieczników i pociągamy do siebie tak, aby ją wyciągnąć.

 

 

Odkręcamy dolną lewą część deski rozdzielczej. Jak widać na powyższym zdjęciu należy odkręcić wkręt.

 

 

 Następnie odkręcamy kolejne wkręty.

 

 Kolejny wkręt, który jest nad klamką otwierania pokrywy silnika.

 

 Jeszcze dwa wkręty, które znajdują się nad pedałem sprzęgła i hamulca.

 

 Kolejnym etapem jest zdemontowanie nakładki pod zegarem. Podważamy ją np. śrubokrętem.

 

 

 Po zdemontowaniu nakładki odkręcamy 2 wkręty.

 Wkręty znajdują się po lewej i prawej stronie kierownicy.

 

 Po odkręceniu wszystkich wkrętów odciągamy dolną obudowę deski rozdzielczej i odłączamy kostkę elektryczną od włącznika świateł.

 

 

Należy również zdjąć przewód od nawiewu powietrza, a następnie można wyciągnąć całą dolną lewą część deski rozdzielczej.

 

 

Następnie zdejmujemy uchwyt otwierania pokrywy silnika podważając np. śrubokrętem zabezpieczenie uchwytu. 

Po zdjęciu zabezpieczenia ściągamy uchwyt otwierania pokrywy silnika.

Następnie należy zdjąć wewnętrzną nakładkę plastikową  nadkola przedniego, tak jak to widać na powyższym zdjęciu.

 

 

Kolejny etap to zdjęcie nakładki plastikowej progu wewnętrznego  (czerwone strzałki pokazują, które elementy należy zdemontować) .

 

 Zdejmujemy nakładkę otwierania klapki paliwa, tak jak to widać na powyższym zdjęciu.

 

 

 Następnie podważamy i odciągamy tapicerkę na słupku środkowym.

 

Później odpinamy czarną tapicerkę słupka środkowego  i przesuwamy ją do góry.

Na końcu wypinamy tapicerkę wewnętrzną progu w kierunku, który wskazuje czerwona strzałka.

 

 

Jak widać na powyższym zdjęciu, aby zdjąć oparcie fotela najpierw należy pociągnąć do góry za uchwyt.

 

 Następnie pochylamy oparcie do przodu i za pomocą śrubokręta odbezpieczamy uchwyt oparcia.

 

 

Po zdjęciu oparcia podnosimy siedzisko do góry tak jak wskazują czerwone strzałki i ściągamy pręt siedziska, aby go zdemontować.

 

Po wyjęciu siedziska fotela zdejmujemy roletę bagażnika przesuwając lewy uchwyt rolety w kierunku, który wskazuje czerwona strzałka (w wersji kombi), a następnie wyciągamy ją do góry.

Następnie demontujemy nakładkę nadkola, która znajduje się pod siedzeniem. Wyciągamy kołek tapicerki, który wskazuje czerwona strzałka.

 

Tak to wygląda po wyjęciu spinki.

Następnie odkręcamy kolejną spinkę tapicerki obracając w przeciwną stronę niż wskazówki zegara.

 

Tak to wygląda po odkręceniu spinki.

 

 Zdejmujemy tapicerkę plastikową, tak jak to widać na powyższym zdjęciu.

 

 

 Po zdemontowaniu nakładki nadkola pod siedzeniem należy zdemontować tapicerkę nadkola lewego w bagażniku.

 

 

 Zaczynamy od zdjęcia pokrywy schowka (w wersji kombi) .

Następnie za pomoca śrubokręta należy wymontować lampkę oświetlenia bagażnika, pod którą znajduje się wkręt trzymający plastikową tapicerkę. 

 

Po wyjęciu lampki odpinamy kostkę elektryczną i przystępujemy do odkręcenia trzech wkrętów.

 

Na powyższym rysunku czerwone strzałki wskazują miejsca,  w których znajdują się wkręty.

 

Odkręcamy wkręty (zdjęcie w przybliżeniu).

 

 Kolejny wkręt trzymający plastikową tapicerkę.

Po odkręceniu trzech wkrętów odciągamy tapicerkę w kierunku, jaki wskazuje czerwona strzałka. Oprócz trzech wkrętów tapicerka plastikowa jest połączona z wykładziną nadkola spinkami, która jest widoczna w czerwonym okręgu. 

W przedniej części tapicerki plastikowej należy wyjąć pas bezpieczeństwa.

 

 

Po zdemontowaniu plastikowej tapicerki można przystąpić do zdemontowania wykładziny nadkola, które jest przymocowane metalowymi spinkami do nadwozia. Wypinamy je kolejno zaczynając od górnych.

 

Jak widać na powyższym zdjęciu pod wykładziną nadkola znajduje się sterownik czujników parkowania. Czerwona strzałka wskazuje jego umiejscowienie. Sterownik ten jest tylko w samochodach, które są wyposażone w takie czujniki.

 

Kolejne zdjęcie pokazujące sterownik czujników parkowania w przybliżeniu. 

Jeśli zdjęliśmy tapicerkę to możemy przystąpić do montażu modułu haka holowniczego. Jak widać na powyższym zdjęciu wraz z modułem w komplecie jest wiązka, gniazdo, śruby, konektory elektryczne i opaski zaciskowe.

 

Instrukcja podłączenia modułu i wiązki

  

Moduł można zamontować, tak jak widać na powyższym zdjęciu, na opaski zaciskowe na tylnym lewym błotniku. Czerwona strzałka wskazuje moduł haka holowniczego.

Po zamontowaniu modułu wpinamy wiązkę.

 

 

Najdłuższy i najgrubszy czerwony przewód przeciągamy aż do ściany grodziowej. Przewód ten przeciągamy i spinamy opaskami razem z pozostałą wiązką, która przebiega w aucie.

 

 Jak widać na powyższym zdjęciu przeciągamy przewód przez zaczepy trzymające wiązkę.

Jeśli przewód jest przeciągnięty, można przejść do następnego etapu montażu.

Tak jak było wspominane przy pierwszym zdjęciu, na ścianie grodziowej znajduje się listwa zasilająca (biegun dodatni z akumulatora).

 

Tak jak pokazuje czerwona strzałka na powyższym zdjęciu, odkręcamy nakrętkę listwy.

 

Wyciągamy listwę i przykręcamy do niej przewód z bezpiecznikiem. Strzałka nr 1 wskazuje, w którym miejscu można przykręcić, a strzałka nr 2 wskazuje bezpiecznik.

Następnie przygotowujemy końcówkę przewodu do zaciśnięcia konektora elektrycznego.

 

Zaciskamy konektor elektryczny.

Zakładamy wtyczkę przewodu elektrycznego, a następnie podłączamy do przewodu z bezpiecznikiem, który wcześniej został zamontowany do listwy na ścianie grodziowej.

Następnie w bagażniku przykręcamy najgrubszy biały przewód (masowy). Na powyższym zdjęciu czerwona strzałka wskazuje miejsce jego zamocowania.

 

Jeśli auto jest wyposażone w czujniki parkowania, to należy znaleźć przewód masowy zasilający sterownik czujników parkowania i odłączyć go. Następnie w miejsce tego przewodu należy podłączyć przewód różowy (na powyższym schemacie zaznaczony zieloną elipsą) od modułu haka, który będzie podawał masę na sterownik czujników parkowania w momencie, gdy wtyczka przyczepki nie będzie podłączona do gniazda. W momencie podłączenia wtyczki do gniazda moduł wykrywa to i odłącza masę  zasilającą sterownik czujników parkowania.

 

Strzałka nr 1 wskazuje wiązkę, w której jest przewód masowy (biegun ujemny) zasilający sterownik czujników parkowania. Strzałka nr 2 wskazuje wiązkę od czujników parkowania.

 

Następnie odpinamy kostkę od sterownika czujników parkowania. Można odkręcić sterownik od błotnika, aby ułatwić wypięcie  kostki, ale nie jest to konieczne. Jeśli chodzi o przewód masowy (z biegunem ujemnym) to w Skodzie Fabii doprowadzone są dwa brązowe przewody. Jeden należy wypiąć z kostki i zaizolować, a drugi połączyć z różowym przewodem od modułu haka. 

 

Jak widać na powyższym zdjęciu czerwona strzałka wskazuje miejsce w kostce gdzie jest umiejscowiony przewód masowy, który będzie zasilał czujniki parkowania.

 

Czerwona strzałka wskazuje przewód, który jest wypięty z kostki i należy go zabezpieczyć. Natomiast w zielonym prostokącie jest pokazany drugi przewód brązowy, który został przecięty i jeden koniec łączymy z różowym przewodem modułu, a drugi zabezpieczamy izolacją.

 

 

Czerwona strzałka wskazuje odcięty i zabezpieczony koniec przewodu.

 

Jeśli sterownik czujników parkowania był odkręcony to przykręcamy go i już czujniki parkowania mamy podłączone.

 

Kolejny etap to podłączenie wiązki do lampy tylnej lewej i prawej. Jak widać w zielonym okręgu mamy podłączone przewody do lampy tylnej lewej ( zgodnie z instrukcją podłączenia), natomiast przewód brązowy i zielony przeciągamy do lampy tylnej prawej. Czerwona strzałka wskazuje przewód brązowy i zielony.

 

Podłączając wiązkę do lampy tylnej lewej należy pamiętać o przecięciu przewodu od światła przeciwmgielnego doprowadzającego napięcie. Jeden koniec  przewodu zasilającego łączymy z przewodem niebieskim od modułu, a drugi koniec odciętego przewodu (od strony lampy) z niebiesko-białym, tak jak to widać na powyższym zdjęciu w lewym górnym rogu zaznaczonym zielonym prostokątem.

 

Przewód zielony i brązowy podłączmy do lampy tylnej prawej zgodnie z instrukcją podłączenia, czyli  zielony do przewodu od kierunkowskazu, a brązowy do światła pozycyjnego. 

 

 

Należy przeciągnąć wiązkę do gniazda przyczepy przez pas tylny w miejscu, które wskazuje na powyższym zdjęciu czerwona strzałka.

Podłączamy przewody do gniazda według instrukcji montażu.

Montaż haka należy wykonać według poniższych kroków:

  • Zdemontować zderzak oraz metalowe wzmocnienie ( belkę zderzaka). Niezależnie od typu nadwozia Fabii zderzak jest mocowany podobnie. Montaż haka jest łatwy. Zderzak jest przykręcony kilkoma wkrętami ( torks) na boku jest wpięty w uchwyty montażowe zwane potocznie ślizgami.
  • W prowadnice samochodu wprowadzić ramiona haka tak aby otwory w ramionach pokryły się z otworami w prowadnicach samochodu (otwory  zaklejone konserwacją , znajdują się po zewnętrznych stronach prowadnic) .
  • Przykręcić hak do prowadnic samochodu śrubami M10´40 (śruby wprowadzić z boków prowadnic samochodu – nakrętki przyspawane do ramion haka).
  • Wykonać w zderzaku wycięcie na mocowanie kuli i przykręcić zderzak wraz z metalowym wzmocnieniem.  

 

 

 

     

Jeśli chodzi o montaż haka holowniczego to jest on prosty. Jak widać na powyższym zdjęciu hak  należy wsunąć w nadwozie auta (w otwory przygotowane fabrycznie) i przykręcić  czteroma śrubami. Jeśli chodzi o hak holowniczy to w większości przypadków producenci haków dokładają śruby montażowe do kompletu.  Gniazdo haka jest mocowane na wsporniku co widać na powyższym rysunku.

 

Po podłączeniu wiązki montujemy wszystkie elementy tapicerki w odwrotnej kolejności, niż były zdemontowane. Jeśli tapicerka została zamontowana, to zakładamy klemę minusową na akumulator. Podpinamy przyczepkę lub tester  i sprawdzamy, czy wszystko działa prawidłowo.

 

Jak widać montaż modułu i  haka łatwy. Jak mówi przysłowie "dla chcącego nic trudnego" wystarczą chęci, narzędzia montażowe, moduł i hak.

Po zamontowaniu haka holowniczego należy udać się do uprawnionej Stacji Kontroli Pojazdów w celu wykonania przeglądu haka, a następnie do właściwego Wydziału Komunikacji celem uzyskania wpisu w dowodzie rejestracyjnym, uprawniającego do użytkowania haka holowniczego.

 

Kliknij i sprawdz cene modułu

Zobacz pozostałe porady dla Fabia...