Wymiana łożysk tylnej piasty

Kiedy podczas jazdy samochodem słychać hałas (wycie,buczenie) dobiegające z tyłu samochodu może to oznaczać konieczność wymiany łożysk koła tylnego. Jeśli hałas nasila się na zakrętach w prawo to do wymiany są łożyska koła lewego i odwrotnie. Najlepiej wymienić łożyska obu kół

 

Oto jak wymienić łożyska samodzielnie:

Oto zestaw naprawczy łożysk w który musimy się wcześniej  zaopatrzyć 

 

 

Pierwszy krok to zabezpieczenie kół samochodu klinami dla bezpieczeństwa (Naprawianego koła nie klinujemy)

 

 

 Następnie podnosimy samochód podnośnikiem fabrycznym lub innym. podnośnik podkładamy w takim miejscu żeby nie uszkodzić progu lub innego elementu podwozia. (np. podkładamy pod belkę tylną )Podnosimy samochód do momentu kiedy koło swobodnie będzie można obracać. Dodatkowo oprócz podnośnika podkładamy podporę stałą np. klocek drewniany lub koziołek dla bezpieczeństwa.

 

 

Zdejmujemy kołpak koła.

 

 

Zdejmujemy pokrywkę łożysk (podwżamy dużym śrubokrętem dookoła pokrywki w kilku punktach)

 

 

 Wyjmujemy zawleczkę łożysk (kombinerkami lub cęgami)

 

 

 Zdejmujemy zabezpieczenie koronkowe z nakrętki.

 

 

 Odkręcamy nakrętkę łożysk. (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara - w lewo)

 

 

 Wyjmujemy podkładkę nakrętki.

 

 

 Pociągamy koło z bębnem do siebie i zdejmujemy (małe łożysko zewnętrzne wyjdzie razem z piastą Duże łozysko  wewnętrzne zostanie na osi i musimy je zbić przy pomocy młotka i pobijaka.)

 

 

 Czyścimy oś ze starego smaru, uważając żeby smar nie dostał się na okładziny szczęk hamulcowych.

 

 

 

 Zdejmujemy stary simering z piasty koła.

 

 

 

Wyjmujemy stare łożyska z piasty.

 

 

 Czyścimy piastę ze starego smaru.

 

 

Wybijamy bieżnie starych łożysk z piasty. Można tu użyć zwykłego kawałka pręta stalowego o średnicy ok. 8 mm. W piaście po obu stronach są trzy punkty w których możemy przyłożyć wybijak.

 

 

 Do wyczyszczonej uprzednio piasty wkładamy bieżnie zewnętrzne nowych łożysk. Żeby bieżnie łatwiej wsuwały się do piasty należy je posmarowć przed tym zabiegiem.

Zwracamy tu uwagę żeby nie włożyć bieżni odrotnie.

 

 

Do wbicia bieżni należy użyć rury lub pręta o średnicy minimalnie mniejszej od zewnętrznej średnicy łożyska. Zwracamy uwagę aby bieżnia łożyska wsuwała się równolegle - osiowo do piasty w przeciwnym wypadku możemy uszkodzić pierścień bieżni.  Wibijamy bieżnię do momentu gdy oprze się ona o kołnierz piasty.

Nie należy uderzać bezpośrednio w łożysko - grozi to jego uszkodzeniem !

 

 

Wkładamy większe łożysko do nabitej wcześniej bieżni.

 

 

 Nabijamy nowy simering - uszczelniacz piasty ( przez drewienko lub młotkiem kauczukowym) i wkładamy koło wraz z bębnem na tylną oś.

 

 

 Nakładamy nowy smar do piasty i wsuwamy małe łożysko na oś. Następnie wkładamy podkładkę nakętki łożysk na oś tak aby występ podkładki wszedł w wyfrezowanie na osi  (wyfrezowanie zabezpiecza przed obracaniem się podkładki)

 

 

 Przykręcamy nakretkę ręką do oporu, potem kluczem . Jednoczesnie obracamy kołem w celu sprawdzenia oporu toczenia koła. W momencie kiedy koło zacznie się obracać w wyczuwalnym oporem przestajemy dokręcać nakrętkę. Następnie cofamy - odkręcamy bardzo wolno nakrętkę do momentu gdy podkładka nakrętki da przesunąć się śrubokrętem podważonym o kołnierz piasty.

W tym momencie koło musi obracać sie lekko i nie powinno mieć jednocześnie luzu.

Pod żadnym pozorem nie należy mocniej doręcać nakrętki - grozi to uszkodzeniem łożysk po krótkiej eksploatacji,  również większym zużyciem paliwa.

 

 

 

Nakładamy zabezpieczenie koronkowe na nakrętkę tak dopasowując jej położenie żeby nie obracać wcześniej wyregulowanej nakrętki. Zakładamy nową zawleczkę i zaginamy końce . Następnie nabijamy osłonkę - miseczkę łożysk częściowo wypełnioną nowym smarem. 

Jeszcze raz sprawdzamy czy koło obraca się bez oporu i czy nie ma luzu.

Zakładamy kołpak i gotowe.

Oto link do łozysk w naszym sklepie : KOMPLET ŁOZYSK TYŁ FELICIA 

 

 

 

Zobacz pozostałe porady dla Felicia...