Szanowny kliencie jesteś na nowej stronie skodaczesci.pl firmy Skoda Polmozbyt, Łódź, Przybyszewskiego 199/205.

Regulacja luzu zaworów

Konstrukcja rozrządu w silniku S 781.136 MPI jest trochę przestarzała i wymaga regulacji luzów zaworowych, jednak czynnośc ta jest dośc prosta do wykonania we własnym zakresie ze względu na zastosowanie śrub regulacyjnych. Zbyt duży luz objawia się "klekotaniem" układu rozrządu i nadmiernym zużyciem jego elementów, zbyt mały spadkiem mocy silnika, trudnościami przu uruchamianiu na mrozie i szybszym wypalaniem zaworów. Przed przystąpieniem do regulacji należy zaopatrzyć się w szczelinomierz i nasadkę 24 oraz rękojeść z zapadką ułatwiającą obracanie wałem korbowym.

Przed przystąpieniem do regulacji należy zdjąć pokrywę rozrządu (2 nakrętki M6, klucz 10). Nie trzeba odłączać węży odpowietrzających, wystarczy odsunąć pokrywę i umocować kawałkiem drutu.

Trzeba też odkręcić osłonę silnika (3 wkręty, po skręceniu kół maksymalnie w prawo), aby dostać się do koła pasowego, które można obracać kluczem 24 mm (w starszych modelach 30 mm)

Luz zaworu reguluje się w momencie, gdy krzywka wałka rozrządu nie dotyka popychacza. Sytuację taką można uzyskać obracając wał korbowy o 360 stopni od położenia w którym zawór jest otwarty (wałek rozrządu obróci się o 180 stopni). Ze względu na konstrukcję wałka można sobie to trochę uprościć - w momencie "mijania" się zaworów 1 cylindra reguluje się luz w 4 (i odwrotnie), w momencie "mijania" się zaworów 2 cylindra reguluje się luz w 3 (i na odwrót). Po ustawieniu wału we właściwym położeniu można skontrolować luz i jeśli trzeba, wyregulować go. Podczas regulacji poluzowuje się nakrętkę kontrującą (klucz 11),

wsuwa szczelinomierz

i ustala wartośc luzu tak, aby blaszka szczelinomierza przesuwała się z lekkim oporem. Następnie kontruje się nakrętkę przytrzymując śrubę wkrętakiem. Postępowanie to powtarza się we wszystkich cylindrach.
Wartości luzu podane za Cedrychem:
0,25 mm dolot, 0,20 mm wylot
Kolejnośc zaworów: W-D-D-W-W-D-D-W
Zawory dolotowe mają aluminiowe drążki popychaczy, co łatwo zauważyć.
Po wyregulowaniu luzu warto ponownie skontrolować jego wartość obracając wałem korbowym, po czym zamocować pokrywę i osłonę.

Uwagi:
- przed obróceniem wału należy upewnić się, że nie jest włączony żaden bieg
- wał korbowy należy obracać zgodnie z kierunkiem obrotów silnika (wskazówek zegara), nigdy odwrotnie 

Opracował Mariusz Spytek

Zobacz pozostałe porady dla Felicia...

Zapisz się na listę porad dla Skody Octavia

 

Zapisz się na listę porad dla Skody Fabia