Wymiana napędu rozrządu Octavia 1,9 TDI

Co 90 tysięcy kilometrów przebiegu samochodu lub co 5 lat należy wymienić napęd rozrządu.

1. Aby wymienić w/w napęd w Octavii 1,9 tdi należy zaopatrzyć się w:

  • rozrząd kompletny (pasek, napinacz, rolka prowadząca duża dwie rolki prowadzące małe oraz śruby) (fot. 1)
  • pompę wody wraz z oringiem uszczelniającym. (fot. 1)
  • jeśli mamy zużyty pasek napędu alternatora to też warto zakupić nowy gdyż będziemy go demontować.
  • przy wymianie trzeciego paska ( przebieg ok. 270 tyś. km) rozrządu wskazana jest kontrola stanu kół zębatych współpracujących z paskiem rozrządu i ewentualna wymiana ich.


2. Luzujemy śruby prawego przedniego koła, podnosimy przód samochodu, zabezpieczamy samochód przed opadnięciem,odkręcamy prawe przednie koło (fot. 2)



3. Demontujemy kierunkowskaz przedni prawy. (fot. 3)



4. Demontujemy reflektor przedni prawy. (fot. 4)



5. Zdejmujemy przewód ssący zimnego powietrza. (fot. 5)



6. Demontujemy przewody paliwowe filtra paliwa od strony silnika. Końcówki filtra paliwa zaślepiamy na czas naprawy. (fot. 6)



7. Demontujemy zbiornik wyrównawczy, króćce zbiornika zaślepiamy na czas naprawy. (fot. 7)



8. Podpieramy silnik podnośnikiem podkładając pod miskę oleju miękką przekładkę, Odkręcamy tłumik drgań z wału korbowego i zdejmujemy pasek wieloklinowy. (fot. 8)



9. Demontujemy prawy wspornik silnika - obie części oraz dolną osłonę metalową paska rozrządu. (fot. 9)



10. Wykonujemy znaki mazakiem wodoodpornym lub innym - trwałe i trudne do starcia odpowiednio na:

  • kole pasowym wałka rozrządu i osłonie za tym kołem.
  • kole pasowym pompy paliwa i osłonie za tym kołem
  • kole pasowym wału korbowego i korpusie silnika za tym kołem (fot.10)


11. Odkręcamy rolki prowadzące oraz napinacz paska rozrządu.
Zdejmujemy pasek rozrządu.
Montujemy nowe rolki prowadzące.(używamy do tego nowych śrub, które znajdują się w komplecie naprawczym rozrządu.) Każdą ze śrub należy dokręcić odpowiednim momentem siły (fot.11)



12. Zakładamy nowy pasek rozrządu, zwracając uwagę aby koła pasowe wałka rozrządu, pompy wtryskowej i wału korbowego pozostały w niezmienionej pozycji. (pomocne tu będą wcześniej wykonane znaki na kołach i obudowach.) (fot.12)



13. Ustalamy napięcie paska rozrządu poprzez obracanie mimośrodu napinacza przy pomocy przyrządu V.A.G. 3387, Matra V 159, Hazet 2587, Stahlwille 127-17 lub innego (fot. 13) Znaki na pierścieniu wewnętrznym łożyska napinacza oraz piaście mimośrodu powinny pokryć się(fot. 13a). W tak ustalonej pozycji dokręcamy śrubę mocującą napinacz momentem 20Nm

14. Pozostałe czynności montażowe napędu rozrządu wykonywać w/g powyższego opisu tylko w odwrotnej kolejności.

Uwaga wyżej opisany sposób wymiany rozrządu adresowany jest do osób które wykonują to we własnym zakresie.

Do profesjonalnej wymiany rozrzadu używa się specjalnych blokad do unieruchamiania elementów  rozrządu np. firmy LUK nr 911 990 00 (cena 1500zł) oraz komputera ze spejalnym oprogramowaniem umożliwiającym odczyt kąta wtrysku paliwa pompy wtryskowej. (cena takiego programu bez komputera ok. 2000 zł)

 

Zobacz pozostałe porady dla Octavia...