Kolo dwumasowe Skoda Octavia
Dynamika silników nowszej generacji spowodowała iż dotychczasowe rozwiązania tłumienia drgań silnika za pomocą sprężyn tarczy sprzęgłowej stały się niewystarczające. W większości nowoczesnych samochodów zamiast zwykłego koła zamachowego stosuje się innowacyjne rozwiązanie jakim jest dwumasowe koło zamachowe.
Z kołem dwumasowym spotykamy się także coraz częściej w samochodach marki Skoda, zwłaszcza w modelach Skoda Octavia i Superb.
Opracowany nowy system tłumienia drgań silnika zapobiegający przenoszeniu wibracji a w konsekwencji uszkodzeniom silnika i skrzyni biegów to właśnie dwumasowe koło zamachowe. Dotychczasowe koło zamachowe zostało podzielone na dwie części połączone obrotowo na łożysku. Jedna część przykręcana do wału korbowego wyposażona w wieniec zębaty dla rozrusznika mocowana jest do wału korbowego silnika druga część do której zamontowany jest docisk sprzęgła współpracuje z wałem skrzyni biegów. Obie części dwumasowego koła zamachowego połączone są ze sobą za pomocą patentowego systemu sprężyn tłumiących drgania. Rozwiązanie takie powoduje tez wyciszenie pracy silnika i płynną prace na wolnych obrotach.
Często zdarza się iż po wstępnej diagnozie usterki sprzęgła i wymontowaniu a nawet wymianie docisku i tarczy naprawa okazuje się nieskuteczna. Dzieje się tak na skutek uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego.
Najlepszym rozwiązaniem awarii sprzęgła jest wymiana kompletnego zespołu sprzęgła złożonego z koła zamachowego, tarczy i docisku sprzęgła. Wymiana kompletnego sprzęgła z kołem zamachowym uzasadniona jest zbliżoną żywotnością obydwu elementów. Ponadto ocena stopnia zużycia koła dwumasowego jest bardzo trudna ze względu na to iż koło zamachowe jest nierozbieralne.
Wymiana sprzęgła w samochodzie Skoda Octavia jest możliwa przy zachowaniu właściwych zasad i dostępności narzędzi.
Po rozłączeniu wszystkich elementów utrudniających dostęp do koła zamachowego miedzy innymi filtr powietrza, akumulator i półosie napędowe, odkręcamy i odłączamy skrzynię biegów wraz z mechanizmem różnicowym
Sinik bez mocowania na skrzyni biegów podparty odpowiednią podporą.
Kompletne sprzęgło dwumasowe można odkręcić kluczem trzpieniowym jednak często jest to niemożliwe gdy koło zamachowe zablokuje się w ten sposób że otwory w tarczy sprzęgła nie pokrywają się ze śrubami w części koła dwumasowego przy silniku. W takim przypadku można najpierw odkręcić docisk sprzęgła i ułatwić dostęp do śrub.
Wymiana łożyska wyciskowego /zaznaczone strzałką/ na nowe w obudowie skrzyni biegów jest konieczna dla prawidłowego działania nowego sprzęgła.
Pył wewnątrz obudowy to drobinki tarczy sprzęgłowej i cząsteczki metalu z docisku i koła zamachowego.
Elementy sprzęgła i koło dwumasowe najczęściej zużywają się równocześnie. Docisk, tarcza sprzęgła oraz uszkodzone koło dwumasowe kwalifikują się do wymiany na nowe.
Komplet sprzęgłowy z kołem dwumasowm zawiera docisk sprzęgła, tarczę sprzęgłową i dwumasowe koło zamachowe z wieńcem zębatym współpracującym z rozrusznikiem. Przez otwory technologiczne tarczy /zaznaczone strzałką/ widać łby śrub mocujących koło zamachowe do wału korbowego silnika. Śruby dostarczane są wraz z kołem i umieszczone w sposób umożliwiający montaż kompletnego zestawu.
Montowanie nowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem.
Nowe dwumasowe koło zamachowe wraz ze sprzęgłem zamontowane w samochodzie Skoda Octavia.
Po zamontowaniu skrzyni biegów i podłączeniu wcześniej zdemontowanych elementów nowy komplet sprzęgła z nowym dwumasowym kołem zamachowym powinien bezawaryjnie służyć przez wiele tysięcy klilometrów