Czujniki jednostki sterującej w samochodach Skoda
Czujniki jednostki sterującej w samochodach Skoda
Postęp w elektronice powoduje coraz szersze stosowanie różnego typu czujników w samochodach. Czujniki elektroniczne kontrolują nie tylko jednostkę napędową ale także miedzy innymi wnętrze pojazdu , system sterowania świateł, lusterek czy system bezpieczeństwa
Spora część napraw pojazdu polega na zdiagnozowaniu i wymianie uszkodzonych czujników. Silniki nie posiadają już gaźników a ich funkcje w znacznie bardziej skomplikowany sposób przejął wspomagany komputerowo układ sterowania silnikiem. Urządzenie sterujące oblicza i reguluje zapłon, oraz nadzoruje system wtryskowy. Komputerowo wykonywana jest tez regulacja biegu jałowego, kontrola składu spalin, recyrkulacja spalin, sterowanie turbosprężarki, regulacja faz rozrządu. Także konstrukcje silnikowe Skody wyposażone są w sterowanie elektroniczne silnika. Można tu znaleźć wiele czujników zbierających informacje o aktualnych warunkach pracy jednostki napędowej ,które w milisekundach przekazują dane do obliczeń jednostki sterującej. Elektroniczne urządzenie sterujące systemu wtryskowo-zapłonowego /tzw sterownik silnika/ wyposażony jest w pamięć diagnostyczną która rejestruje i zapamiętuje usterki wykryte związane ze sprawnością czujników jednostki sterującej. Jest to tzw samodiagnoza. W przypadku podejrzenia o nieprawidłową pracę poszczególnych czujników należy dokonać odczytu błędów silnika i przeanalizować możliwości wymiany części na nową.
Najważniejsze czujniki przekazujące informacje do sterownika silnika w Skodzie to:
1.Czujnik położenia wału korbowego, czujnik prędkości obrotowej silnika
czujniki dostęne w naszym sklepie
Czujnik informuje urządzenie sterujące o aktualnej prędkości obrotowej silnika oraz o położeniu wału rozrządu tym samym informując o położeniu tłoków w poszczególnych cylindrach. Informacja ta jest niezbędna dla określenia odpowiedniego momentu wysłania sygnału dla cewki zapłonowej i określenia kąta wyprzedzenia zapłonu. Czujnik nazywany czujnikiem Halla. Uszkodzenie czujnika objawia się często brakiem możliwości rozruchu silnika, nierówną pracą, gaśnięciem silnika zaraz po rozruchu i próbie wejścia silnika na wolne obroty. Usterka czujnika wału może być spowodowana przyczyną typu mechanicznego np. podczas grubszej naprawy innych zespołów, może być także wynikiem niekorzystnego działania warunków atmosferycznych zwłaszcza przez przedostanie się w miejsce kontaktu z masą wody z solą bądź poluzowanie kontaktu. Czujnik podlega samodiagnozie. Informacja o źle działającym czujniku jest odnotowywana w pamięci diagnostycznej.
2.Czujnik położenia wałka rozrządu
Zadaniem czujnika położenia wałka rozrządu jest identyfikacja cylindra wykonującego suw pracy. Przesłanie do sterownika informacji z danymi niezbędnymi do sterowania zapłonem, kontroli spalania stukowego oraz czasu wtrysku paliwa. W przypadku uszkodzenia rolę czujnika przejmuje częściowo czujnik wału jednak wartości są wówczas uśredniane. Uszkodzenie czujnika objawia się często brakiem możliwości rozruchu silnika, zła pracą, gaśnięciem silnika. Czujnik jest czujnikiem Halla i jest zasilany napięciowo . Czujnik podlega samodiagnozie. Informacja o źle działającym czujniku będzie odnotowana w pamięci diagnostycznej. 3.Przepływomierz - miernik masy powietrza
Czujnik masy powietrza montowany jest między filtrem powietrza a przepustnicą. Czujnik rejestruje ilość oraz gęstość powietrza dostarczanego do silnika niezbędną do obliczenia ilości zawartego tlenu dla przebiegu spalania. Dane z przepływomierza są istotnymi parametrami do obliczenia przez jednostkę sterującą dawki wtryskiwanego paliwa, kąta wyprzedzenia zapłonu. Zarejestrowanie przez komputer sterujący usterki przepływomierza skutkuje przejściem na sterowanie silnika w trybie awaryjnym. Dane uśrednione powoduąa zwiększone zużycie paliwa odczuwalny spadek mocy. Uszkodzenie przepływomierza może nastąpić w wyniku nieszczelności układu dolotowego powietrza lub doboru niewłaściwego filtra powietrza gdyż czujnik narażony jest na działanie niefiltrowanego powietrza działającego szkodliwie na delikatny system pomiarowy przepływomierza. Wadą przepływomierza jest jego mała odporność na wstrząsy. Czujnik podlega samodiagnozie. Informacja o źle działającym czujniku będzie odnotowana w pamięci diagnostycznej 4.Czujnik temperatury płynu chłodzącego
Czujnik wysyła informacje o temperaturze silnika będące podstawą do obliczenia przez komputer czasu trwania wtrysku, momentu zapłonu oraz regulacji prędkości obrotowej na biegu jałowym. Przy niskich temperaturach czas wtrysku jest wydłużony. Sygnał jest wykorzystywany do ustawienia przepustnicy i wzbogacaniu mieszanki przy uruchamianiu silnika, przyspieszaniu bądź hamowaniu silnikiem. Uszkodzony czujnik temperatury często lecz nie zawsze powoduje błędne wskazania na tablicy przyrządów. Objawy uszkodzenia czujnika to trudności w uruchomieniu ciepłego bądź lekko wystudzonego silnika, zwiększone zużycie paliwa. Przy uszkodzeniu czujnika temperatury dane o temperaturze odczytywane są z czujnika temperatury zasysanego powietrza jednak są to dane uśrednione i sterowanie silnika odbywa się w trybie awaryjnym. Przyczyną przekłamań sygnału temperatury mogą być także zaśniedziałe złącza współpracujące z czujnikiem temperatury. Czujnik podlega samodiagnozie. Informacja o źle działającym czujniku będzie odnotowana w pamięci diagnostycznej.
5.Czujnik położenia przepustnicy czujniki dostęne w naszym sklepie Czujnik informuje jednostkę sterująca o wielkości kąta wychylenia przepustnicy, informuje ile”gazu „ daje kierowca . W przypadku uszkodzenia przepływomierza czujnik informuje jednocześnie o zadanym obciążeniu silnika. Czujnik położenia przepustnicy w Skodzie jest integralną częścią nastawnika – przepustnicy. Objawy uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy to trudności w ustaleniu przez jednostkę sterującą właściwego biegu jałowego silnika. Kłopoty z uruchomieniem silnika rozgrzanego, gaśnięcie silnika i falowanie wolnych obrotów. Objawy uszkodzenia czujnika przepustnicy mogą być także informacją o zanieczyszczeniu przepustnicy, którą należy przeczyścić i na no nowo wprowadzić nastawy podstawowe przepustnicy. Czujnik podlega samodiagnozie. Informacja o źle działającym czujniku będzie odnotowana w pamięci diagnostycznej. 6.Czujnik ciśnienia powietrza zasysanego czujniki dostęne w naszym sklepie Rolą czujnika jest odczyt ciśnienia ( podciśnienia) w kolektorze dolotowym z którym czujnik ma połączenie pneumatyczne. Często zintegrowany z czujnikiem temperatury powietrza ma za zadanie obliczenie rzeczywistej ilości powietrza pobieranej do silnika w celu ustalenia czasu trwania wtrysku i chwili zapłonu. Czujnik ciśnienia zintegrowany z czujnikiem temperatury powietrza w kolektorze ssącym zastępuje w niektórych modelach skody przepływomierz np. Skoda Felicia 1,3. Uszkodzenie czujnika powoduje przyjęcie wartości zastępczych i pracę w trybie awaryjnym. Czujnik podlega samodiagnozie. Informacja o źle działającym czujniku jest odnotowywana w pamięci diagnostycznej
7.Czujnik składu spalin- Sonda Lambda czujniki dostęne w naszym sklepie Czujnik umieszczony w króćcu kolektora wylotowego informuje komputer sterujący o zawartości tlenu , składzie spalin i stosunku rzeczywistej masy powietrza doprowadzonego do masy powietrza teoretycznie potrzebnego do spalenia określonej ilości paliwa. Informacja przetworzona w ciągu milisekundy pozwala na obliczenie i natychmiastowe przygotowanie mieszanki paliwowo-powietrznej przez regulację dawki wtryskiwanego paliwa. Sonda lambda jest czujnikiem który pracuje prawidłowo dopiero po przekroczeniu temperatury 300c dlatego sonda jest podgrzewana. Uszkodzenie sondy nie przerywa pracy silnika jednak sterownik silnika pracuje w trybie awaryjnym przyczyniając się do znacznego zwiększenia zużycia paliwa. Pogarsza się kultura pracy silnika. Dłuższa praca z uszkodzoną sonda może spowodować zniszczenie katalizatora. Czujnik podlega samodiagnozie. Informacja o źle działającym czujniku jest odnotowywana w pamięci diagnostycznej. W przypadku podejrzenia uszkodzenia któregoś z czujników sterowania silnika bądź zapalenia lampki kontrolnej składu spalin należy niezwłocznie udać się do warsztatu i dokonać odczytu kodu kodów błędów silnika. Odczytu kodów błędów silnika można także dokonać za symboliczną opłatą w Naszej Firmie Skoda Polmozbyt. Uzyskane informacje w znacznym stopniu mogą przyczynić się do ustalenia powodu usterki i ewentualnej konieczności wymiany określonej części na nową