Koło pasowe alternatora

Koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym jest montowane w samochodach od 1995 roku pod marką INA.

Jest ono coraz powszechniej stosowane ze względu na swoje zalety. Koło pasowe zwiększa niezawodność pracy i trwałość pasków wielorowkowych, zmniejsza hałas i drgania powstające w osprzęcie. Oprócz tego pasek wielorowkowy, który przenosi napęd na wiele urządzeń jest bardzo długi. Drgania paska mogą powstawać również z oporu, jaki stawia alternator, zwłaszcza, że ze względu na liczbę odbiorników prądu ma on dużą większą moc niż kiedyś. Aby zmniejszyć bardzo szkodliwe obciążenia, a przez to zwiększyć żywotność całego osprzętu wymyślono koło pasowe alternatora ze sprzęgłem jedno kierunkowym.

 

 

Czerwona strzałka wskazuje koło pasowe alternatora. Link do produktu w sklepie

Zasada działania takiego sprzęgiełka jest podobna do torpeda piasty tylnego koła w rowerze (wolnobieg). Gdy prędkość obrotowa alternatora jest większa  niż prędkość wału korbowego (obroty silnika spadają) alternator nie jest napędzany paskiem tylko obraca się swobodnie, a pasek nie wyhamowuje prędkości obrotowej alternatora dzięki temu pasek pracuje w łagodniejszych warunkach. Jeśli obroty silnika wzrastają napęd z koła pasowego jest przenoszony na wirnik alternatora za pomocą sprzęgła. Wymagania jakie są stawiane  sprzęgłu jednokierunkowemu to tłumienie nierównej pracy silnika, a także praca w wysokiej temperaturze. Praca miedzy stanem przenoszenia prędkości obrotowej jak również i wyłączenia odbywa się w czasie liczonym w milisekundach. Prędkość obrotowa koła pasowego alternatora jest z reguły wyższa o 2 do 2,5 raza od prędkości obrotowej wału. Wbrew pozorom koło pasowe musi być bardzo precyzyjnie zaprojektowane i wykonane.

 

Przy projektowaniu takich sprzęgieł jednokierunkowych zakłada się, że mają pracować bezawaryjne przez 100 tysięcy kilometrów, wiec gdy auto przejedzie określoną liczbę kilometrów, należy wymienić je na nowe, nawet jeśli nie ma oznak zużycia

Uwaga !!!

Częstą przyczyną uszkodzenia napinacza paska wielorowkowego jest zużyte koło pasowe alternatora

 

Do wymiany koła pasowego alternatora potrzebny jest specjalistyczny klucz. W samochodach osobowych  stosowane są dwa rodzaje takich kluczy. Klucze różnią się między sobą końcówką, która przytrzymuje wirnik alternatora.

 

Jeden rodzaj to torx sześciokątny. Na zdjęciu powyżej.

Drugi klucz ma wygląd gwiaździsty dwunastokątny.

 

 

 

 

Zobacz pozostałe porady dla Ogólne...