Jak działa zestaw naprawczy opony

Przebite koło można prosto naprawić używając fabrycznego zestawu naprawczego dołączanego coraz częściej do nowych samochodów Skody.

Zestaw taki składa się z piankowego uszczelniacza [B] i wysokociśnieniowej pompki elektrycznej [A] podłączanej do gniazda zapalniczki.

zestaw naprawczy opony

Zdjęcie 1: Zestaw naprawczy opony

Pierwszą rzeczą przy naprawie jest ocena szkody. Naprawić można opony, których uszkodzenie nie przekracza 4 mm. Jeśli opona została przebita gwoździem lub innym ostrym przedmiotem, który pozostał w warstwie gumy nie należy go wyciągać, chyba że uniemożliwiałby on dalszą jazdę.

Z zaworu w kole odkręcamy kapturek zabezpieczający i przy pomocy załączonego klucza wykręcamy wkład zaworu i odkładamy go w bezpieczne miejsce.


Zdjęcie 2: Klucz do wykręcenia wkładu zaworu umieszczony w zaworze koła


Zdjęcie 3: Wykręcanie wkładu zaworu

Właściwą naprawę zaczynamy od napełnienia opony uszczelniaczem. Wyjmujemy pojemnik z uszczelniaczem, dobrze wstrząsamy, a następnie zakładamy plastikowy wężyk. W momencie dokręcenia następuje przebicie folii zabezpieczającej.


Zdjęcie 4: Założenie wężyka na pojemnik uszczelniacza

Trzymając pojemnik dnem do góry umieszczamy całą jego zawartość w oponie. Pomimo tego, ze preparat jest pod ciśnieniem, ustawienie koła takiej pozycji, aby zawór był na dole znaczne ułatwia całą operację. Bez względu na wielkość uszkodzenia, należy wlać całą zawartość pojemnika, resztek uszczelniacza nie da się przechować.


Zdjęcie 5: Napełnianie opony uszczelniaczem

Kolejny etap to pompowanie i odpowiednie ukształtowanie opony, aby uszczelniacz mógł dobrze się ułożyć. Wkręcamy wkład zaworu na swoje miejsce, podłączamy pompkę do gniazda zapalniczki a wąż do zaworu. Pompujemy do ciśnienia ok 2.5 atm zgodnie z oznaczeniami na manometrze. Nie należy przekraczać zalecanego czasu pompowania wynoszącego ok 6 min. z uwagi na przegrzewanie się pompki. Jeśli koło nie daje się napompowywać do zalecanego ciśnienia, przerywamy pompowanie i delikatnie przejeżdżamy samochodem w przód i tył ok 10 m, aby uszczelniacz dobre się ułożył, a następnie ponawiamy pompowanie.


Zdjęcie 6: Podłaczanie pompki elektrycznej z manometrem do zaworu.


Zdjęcie 7: Podłączanie pompki do gniazda zapalniczki


Zdjęcie 8: Pompowanie koła - maksimum 6 minut.


Koło jest naprawione i możemy kontynuować jazdę. Po 10 min warto się zatrzymać i przy pomocy manometru sprawdzić ciśnienie i  ewentualnie dalej dopompować oponę.


Zdjęcie 9: Powtórne sprawdzanie ciśnienia.

 

Zdjęcie 10: Dopompowanie koła.


Na naprawionej w ten sposób oponie  możemy przejechać nawet do 40 km choć my zalecamy maksymalnie 15 km. Nie należy przekraczać prędkości 80 km/h. Najlepiej nakleić na kierownicy dołączona do zestawu naklejkę informacyjną.

Przy najbliższej możliwej okazji trzeba udać się do warsztatu wulkanizacyjnego aby oponę naprawić lub wymienić na nową.

Nieprzestrzeganie tych zasad, jazda ze zbyt wysoką prędkością lub z oponą w której ciśnienie spadło poniżej 1.3 atm grozi uszkodzeniem samochodu i wypadkiem!

 Zobacz w naszym sklepie: Środek do pompowania kół

Zobacz pozostałe porady dla Ogólne...